Formare profesională prin programe Phare
Autor: Dana Puscoci
În perioada 1991-2004, România a beneficiat de 4,5 miliarde de euro sub formă de asistență financiară nerambursabilă. Finanțarea este acordată prin intermediul a trei programe europene: Phare, Ispa și Sapard.
Prin programul Phare țara noastră primește anual 260 de milioane de euro, aceștia fiind destinați consolidării dezvoltării instituționale, sprijinirii proiectelor de infrastructură și promovării coeziunii economice și sociale. Programul Sapard (în valoare de 150 de milioane de euro anual) urmărește reforma structurală în sectoarele agricole și zonele rurale, în timp ce programul ISPA (240-270 de milioane de euro anual) are în vedere dezvoltarea domeniilor aferente mediului înconjurător și transportului. La nivelul celor trei programe menționate mai sus, România ocupă locul doi, după Polonia, în ierarhia țărilor care beneficiază de finanțare.
Una dintre principalele componente ale Phare este subprogramul Coeziune Economică și Socială (CES).
Până în prezent, au fost finanțate prin Phare CES peste 2.200 de proiecte, în valoare totală de aproximativ 400 de milioane de euro. Proiectele sunt variate, de la infrastructură de afaceri, de transport și turism, la servicii sociale, de la cursuri de instruire pentru șomeri și angajați, la sprijin pentru întreprinderile mici și mijlocii și reabilitarea unor clădiri și școli. Programul Phare CES a început în anul 1998, iar fondurile alocate erau atunci de 100 de milioane de euro. Aceasta sumă a crescut anual, ajungând în 2004, la valoarea de 212 milioane de euro. Suma totală a programului reprezintă o combinație de fonduri provenind din partea Uniunii și a Guvernului român (care asigură cel puțin 33% din valoarea finanțării Phare). În 2002 și 2003 valoarea totală a finanțării nerambursabile acordate prin subprogramul Phare CES a crescut prin acordarea de fonduri de Instituții Financiare Internaționale (IFI).
La sfârșitul implementării Phare 2006, ultimul de acest tip pentru România, investițiile europene prin Phare CES vor atinge un miliard de euro. Programul Phare CES este, totodată, cea mai concretă modalitate de pregătire pentru fondurile structurale și de coeziune, cu mult mai mari, la care România va avea acces după aderare.
Scopul Phare CES: creșterea potențialului economic
Scopul programului Phare CES este sprijinirea Guvernului României în implementarea unei politici integrate multi-anuale pentru dezvoltare regională prin investiții în sectoarele prioritare. Acesta are ca obiectiv principal creșterea potențialului economic și social al regiunilor țării, potrivit prevederilor Planului Național de Dezvoltare (PND) și în strânsă corelație cu politicile și practicile statelor membre ale Uniunii Europene.
Criteriile de eligibilitate pentru schemele de finanțare nerambursabilă din subprogramul CES se referă la:
- eligibilitatea solicitanților sau beneficiarilor
Aceștia sunt definiți în Ghidul Solicitantului corespunzător diferitelor scheme de
finanțare nerambursabile și pot fi organizații neguvernamentale, societăți
comerciale non profit sau orientate spre obținere de profit, autorități publice locale
(consilii locale/primării, consilii județene), Camere de Comerț, asociații patronale,
sindicate, instituții de cercetare.
- eligibilitatea activităților descrise în proiect
Activitățile înscrise în proiect trebuie să coincidă cu cele descrise în Ghidul
Solicitantului pentru fiecare schemă de finanțare. Ele pot fi activități de instruire a
personalului, activități de investiții (în infrastructură, utilaje, clădiri, etc), activități
de publicitate a proiectului, etc .
- eligibilitatea costurilor
Tipurile de costuri care pot fi luate în considerare în stabilirea sumei reprezentând
finanțarea nerambursabilă, trebuie să fie cele descrise în Ghidul Solicitantului
conform liniei de finanțare lansată.
Autoritățile naționale responsabile de implementarea Phare CES în România sunt
Ministerul Integrării Europene (MIE) - Agenție de Implementare (Autoritate
Contractantă și Agenție de Plată) la nivel central, Agențiile pentru Dezvoltare Regională (ADR) - se ocupă de implementarea tehnică a proiectelor.
Potrivit ambasadorul Marii Britanii la București, Quinton Quayle, prezent la campania de informare pentru programul Phare CES din 6 noiembrie, după 1 ianuarie 2007, alocațiile comunitare vor fi sub forma fondurilor structurale, iar sumele vor fi de patru ori mai mari decât cele acordate prin Phare, România urmând să primească în perioada 2007 - 2009, aproximativ 11 milioane de euro.
În cadrul schemei de Dezvoltare a Resurselor Umane - Phare 2002, compania Avalon Media, în colaborare cu Institutul IRECSON, este una dintre câștigătoarele licitației de proiecte. Astfel, proiectul Avalon Media de formare profesională este în prezent în plină desfășurare în cadrul unei companii din Târgoviște.
Acesta urmărește creșterea abilităților angajaților din întreprinderea unde se desfășoară și facilitarea accesului acestora pe piața forței de muncă.
Interviu cu Răzvan Costache, coordonator al proiectului Phare CES 2002 de Dezvoltare a Resurselor Umane
Răspunsul participanților la programul inițiat de noi a fost foarte bun
Compania Avalon este inițiatoarea proiectului Phare 2002 de formare profesională care se desfășoară în prezent la Târgoviște. De unde această idee și de ce ați ales Târgoviște ca oraș beneficiar al programului?
Compania nostră furnizează servicii de traducere, interpretariat, dar și lingvistice, cursuri de limbi străine, deci formare profesională foarte specializată și am încercat chiar din anul 2002 să obținem fonduri pentru derularea unui astfel de proiect, prin programul Phare 2000. La vremea respectivă nu am găsit un partener beneficiar, adică o organizație care să aibă nevoie de formare profesională a angajaților și cu care să punem cap la cap această idee și să facem un proiect pentru a solicita fonduri nerambursabile într-o anumită măsură.
Pe programul Phare 2000 erau 60% fonduri nerambursabile și 40% contribuția celui care implementează programul sau a beneficiarului. Pe Phare 2002 au fost 80% fonduri nerambursabile și 20% contribuția noastră.
De unde ideea? Din necesitatea unor astfel de cursuri, din capacitatea noastră de a le putea furniza, bineînțeles că nu singuri. Pentru alte cursuri specializate am apelat la un partener furnizor de cursuri și anume Institutul IRECSON.
Care este rolul Institutului IRECSON în acest proiect?
Ca și partener al nostru, furnizează cursuri specializate de standarde în contabilitate, managemenul resurselor de orice fel etc. Noi furnizăm cursuri de limba engleză (pentru afaceri, financiară) și cursuri de informatică.
Când a fost demarat proiectul și în ce stadiu se află în prezent?
Cererea am depus-o în iunie 2004, procesul de selecție a durat până la sârșitul lunii septembrie, am fost anunțați ca fiind câștigători în luna octombrie, iar proiectul propriu zis a început în 26 noiembrie 2004. Durata este de 12 luni, urmând ca în mai puțin de 20 de zile să se încheie.
Care este suma exactă ce a provenit din fonduri Phare?
Valoarea totală inițială a proiectului, așa cum l-am propus noi, a fost de 64 de mii de euro, care includea contribuția noastră de 20%, dar la analiza Agenției de Dezvoltare Regională și a Ministerului Integrării ni s-au tăiat o parte din fonduri, circa 6.000 de euro. Astfel că programul implementat a fost de 58 de mii de euro, din care 13.500 de euro a reprezentat contribuția noastră proprie. Am primit banii într-o singură tranșă, 80% din suma nerambursabilă, care reprezintă contribuția Uniunii Europene și a Guvernului României. Proporțiile nu le știu exact, probabil că 25% a fost contribuția Guvernului.
Cursanții vor primi un certificat de prezență
Beneficiarii cursurilor vor obține o diplomă după terminarea acestora?
Toți participanții la programul de instruire vor obține un certificat de prezență la cursuri, ce va descrie conținutul, durata, tipul proiectului.
În ce fel le va folosi pe viitor acest curs?
Le va folosi exclusiv la locul de muncă, pentru că tot programul a fost adaptat nevoilor acestei organizații.
Despre ce organizație vorbim? Cine este beneficiarul programului?
Este vorba despre Erdemir România SRL din Târgoviște, o fostă secție a Combinatului de oțeluri speciale privatizată în urmă cu aproximativ 10 ani. În prezent aparține unui investitor turc.
Cum s-a realizat identificarea beneficiarului?
Identificarea a fost sarcina noastră. Ideea inițială de a solicita aceste fonduri a fost a noastră, apoi am identificat și beneficiarul care, printr-un concurs de împrejurări a fost Erdemir Romînia SRL, o organizație mare, de peste 700 de angajați. Am făcut o selecție uriașă, fiind alese peste 200 de persoane pentru a participa la curs.
Cifra inițială de participare era mai redusă nu?
Noi am selectat 200 de persoane care au partcipat la curs, dacă este să ne gândim la condițiile proiectului în sine, numărul inițial de participanți era de 76. Ulterior am constatat că se poate suplimenta acest număr, astfel încât, în limitele financiare ale proiectului, au participat mult mai mulți angajați, din toate secțiile combinatului.
În ce domenii de activitate lucrează cei care urmează cursurile?
Sunt din toate domeniile, de la muncitori cu o minimă calificare, până la departamentul administrativ, resurse umane.
Care este cea mai înaltă funcție deținută de o persoană care participă la aceste cursuri?
Directorul de resurse umane și tot cam la același nivel, numai că din alt departament, directorul tehnic.
Care sunt toate cursurile pe care le desfășurați acolo?
Cursuri de formare resurse umane, management financiar, standarde internaționale de contabilitate, vânzări, marketing, cursuri de limba engleză specializată (pentru afaceri, comercială dar și de engleză generală, cursuri de informatică, de dezvoltare a aptitudinilor în lucrul cu diferite programe de calculator.
Care este părerea participanților, până acum, referitoare la cursuri?
Prezența la cursuri a fost foarte bună și chiar ne-au mărturisit că au putut folosi anumite informații și cunoștințe dobândite. Deci răspunsul față de acest program inițiat de noi a fost foarte bun.
Care sunt obiectivele programului?
Cel de formare profesională, de administrare a proiectului pe care ni l-am propus în urmă cu aproximativ un an.
Se mai pot accesa fonduri Phare pentru același gen de proiecte și dacă da, intenționați să reluați programul și, eventual, să-l extindeți către alte companii?
Există Phare 2003, o linie de finanțare lansată pentru două direcții, pentru șomeri și pentru formare profesională la locul de muncă, dar condițiile sunt mult mai restrictive, fondurile fiind mult mai mici, cam a opta parte din fondurile pe Phare 2002. Sunt aproximativ două milioane de euro, față de 16 milioane cât au fost pentru Phare 2002.
Dar dacă pe viitor vor mai putea fi accesate astfel de fonduri, intenționați să mai derulați programe de acest gen?
Ca sa fiu sincer, trebuie să mă gândesc de două ori și probabil că răspunsul va fi nu, pentru că față de ce ne-am propus noi și de ce am estimat ca efort, ca resurse alocate (resurse umane, resurse financiare proprii - 20% din proiect ne aparține), ne-a depășit estimările. Nu vreau să spun că nu s-a îndeplinit programul sau că a fost imposibil. Am reușit să-l ducem la bun sfârșit, dar efortul a fost mare.
Sursa:
Data postării: 14.11.2005
Vizualizări: 16.193
Înapoi la articole
|